
Siinä missä perinteisissä saduissa naisten tehtävä on ollut vain odottaa passiivisena prinssiä jonka kanssa mennä naimisiin, Lancre-kirjat käsittelevät monilta osiltaan tyttöjen aikuistumisriittejä identiteetin etsimisen pikemminkin kuin heteroseksuaalisen täyttymyksen etsimisen kautta. Noidat ovat perinteisesti saduissa edustaneet pahaa toiseutta, ja nostaessaan nämä hahmot kirjojensa keskiöön ja sankareiksi, Pratchett kääntää perinteisen asetelman päälaelleen. Analyysini toinen painopiste stereotyyppien ohella on kysymys identiteetistä ja toiseudesta. Discworld-sarjassa noita roolina heijastaa Mary Russon käsitettä "unruly woman", vallaton nainen, joka kieltäytyy mukautumasta annettuihin rooleihin ja tekee itsestään spektaakkelin olemalla liian vanha, äänekäs, ruma tai groteski. Näistä kolme ensimmäistä muodostavat naisen elämänkaaren, noidan ollessa näiden roolien rikkomisen symboli. Pratchettin noitahahmot - etenkin Lancre-kirjojen kolme päähenkilöä, noidat Magrat Garlick, Nanny Ogg ja Granny Weatherwax - edustavat neljää naisstereotyyppiä neitsyt, äiti, vanha akka sekä noita. Analyysini painopiste ovat naisstereotyypit ja kuinka Pratchettin hahmot samanaikaisesti purkavat ja ylläpitävät näitä stereotyyppejä. 70 kevät 2006 Pro gradu työssäni tarkastelen Terry Pratchettin (1955-) Discworld-fantasiakirjasarjassa esiintyviä naishahmoja, keskittyen niin sanottuihin Lancre-kirjoihin ja niiden pääosassa oleviin noitahahmoihin.


The University of Tampere School of Modern Languages and Translation Studies English Philology Pro Gradu Thesis Spring 2006 Mirka SillanpääĢ Tampereen yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos, englantilainen filologia Sillanpää Mirka: The maiden, the Mother and the Other One: The Witches in Terry Pratchett’s Discworld Novels Pro gradu-tutkielma, s. The Maiden, the Mother and the Other One: The Witches in Terry Pratchett’s Discworld Novels
